Sunday 7 June 2009

Kahwin Awal?

Aku sering membaca artikel2 dan post2 yang ditulis oleh orang ramai mengenai masalah pergaulan antara lelaki dan wanita.

Lelaki tidak boleh keluar berduaan bersama wanita.
Menundukkan pandangan.
Cakap perkara2 yang penting sahaja. Jgan lebih2....

Aku setuju dengan semua itu.....
kerana manusia memang dilahirkan bernafsu terhadap kaum yang berlainan
Saya tidak percaya jika anda katakan anda tidak bernafsu terhadap kaum berlainan jenis
andai kata anda orang yg normal

Tidak lupa juga sehingga menanam sifat bencikan jantina lain supaya nafsu mereka dapat diredakan
Lelaki penipu! perempuan gedik,menyusahkan hidup jer!

Bagi umat Islam yang sedar, semua haluan mereka adalah mencari keredhaan Allah dan syurga-Nya
Tapi pemilihan jalan mereka mungkin berlainan
Jalan hidupmu mungkin seperti Saidina Abu Bakar As-Siddiq
Mungkin juga seperti Saidina Omar Al-Khattab
Atau juga seperti Saidina Ali Abi Talib
Kesemuanya tokoh Islam yang disegani
Namun perjalanan hidup mereka berbeza

Apakah solusi aku berkaitan pergaulan lelaki dan perempuan ini??
Pemilihan jalan aku adalah berkahwin awal
Mungkin ade orang cakap,
'ko tu dah bersedia ke?'
'cukup ke duet ko?'
'sangap gila ko'
aku tidak melenting jika mereka berfikiran sebegitu
mungkin jalan yang mereka pilih adalah berkahwin lewat
mungkin mahu menstabilkan kewangan dan pekerjaan dahulu
itu jalan mereka.....
Cuma,setiap jalan ada cabaran yang berbeza

Aku terbaca tafsir Al-Quran, perempuan itu mampu memberi ketenangan bagi lelaki.
Aku bertanya kepada mak,'mak, betul ke perempuan ni mampu memberi ketenangan?'
Jawabnya,'Bergantung pada kelakuan perempuan itu sendiri'
Aku bertanya kepada abangku,'bang, betul ke perempuan ni memberi ketenangan?'
Jawabnya, 'a'ah'
Aku bertanya lagi kepada makku tentang sepupu lelaki seusia denganku yang telah berkahwin
'Mak, Mujahid tu macam mana sekarang?'
Jawab mak,'Uih, member2 die sekarang semuanya orang dewasa. Kalau dia borak2, dah nampak kematangan dalam diri die'
Aku:Mana dia dapat duet nak sara bini die?
Mak:Die ade buat katering. Bisnes sendiri cuma join ngan orang lain.

Dia telah melangkah ke satu tahap kehidupan yang seterusnya
bagaimana kematangan boleh sampai ke dirinya?
dulu aku tengok, duk ber'enjoy'
maybe itulah ketenangan yang dia telah rasai
Aku? Cuba melangkah ke tadap kehidupan seterusnya menerusi bidang yang lain
jeles dengan die?
ade la jgk sikit
membesar sama2, tapi tahap die lebih tinggi daripada aku sekarang
contoh, kalau sembahyang berjemaah, lebih afdal imam itu orang yang dah berkahwin
Namun,aku mungkin bernasib baik kerana masih mempunyai mak yang cool
sumber inspirasiku yang utama

Aku juga bersyukur kerana ibubapaku memahami situasi kahwin awal ni
mungkin kerana ramai ahli keluargaku ramai yang berkahwin awal
mungkin juga kematangan pemikiran aku mengenai perkahwinan semasa berborak dengan mereka membuatkan mereka percaya kepada aku
Mereka cuma berkata,'kalau ko nak kahwin awal, calon ko cari sendiri. Mak boleh carikan kalau ko dah jadi bujang terlajak nanti(lepas abis belajar)'
Mendapat restu pun aku rasa dah cukup besar bagiku
mak:calon dah ade ke?
Aku:xde. xpe, boleh cari
mak:kalau dicari, kekadang xjumpa
aku hanya mendengar, mungkin betul mungkin tidak
kakak mencelah, 'ko xpayah cari. ko tu bakal doktor. luar negara plak tu. ko balik m'sia bersepah2 pompuan terkejar2'
aku: kak, ini bkn melibatkan popular.aku nak ketenangan yang abang Nasir, dan Mujahid dapat rasakan tu.Orang lelaki ni kalau xdiberi tanggungjawab, kekadang duk merapu, enjoy xtentu pasal.

hurm.....
keluarga dah restu
calon xder.....
mcm mana boleh jadi mcm ni?
hilang keyakinan untuk mengorat perempuan
sebab ape?
past-experience trauma
tgh bina balik keyakinan diri

panjang pulak entry kali ni
sebenarnya hanya untuk memberi solusi tentang pergaulan lelaki dan perempuan iaitu kahwin awal
cuma duk tulis panjang sebab mungkin ade kwn yg calon semua dah ada, tapi family xrestu
so, ini sekadar berkongsi pengalaman dan pemerhatian aku
nak hujah lain?
aku ada baca satu buku, lupa dah ape tajuk dia
tapi bunyi die lebih kurang mcm ni'ingin kaya?cepat kahwin'
ada banyak ayat2 al-quran die bagi
contoh surah AN-Nur, ayat 32(bukak tafsir)
selain tu, ada die buat kajian
dalam senarai orang terkaya di indonesia,kebanyakkannya berkahwin awal
nak tahu lagi, baca buku tu

kahwin awal atau lewat, dua2 nya ada cabaran masing2.....
yang paling penting, perancangan

sekian, semoga membantu

10 comments:

niktaufik said...

sopai....
aku nk salin dan tampal buleh???
lam blog aku...
buleh kan????

NourelHousna said...

saufi..go on with ur impian tu
sy sokong..hehe

xsaba nak mkn kenduri x-sbpit ni..=p

yankis_88 said...

ikut ko lah topek....

yankis_88 said...

hehehe.....
husna menyokong?
sbb husna pon mmg ade plan nak kawen time belajar kan?
hehehe.....

tapikan husna,kalau masih xde yg berkenan ni...
terasa mcm rugi plak simpan duet byk2 utk kawen
ntah2, jodoh sampai lewat
lepas belajar
rugi2.....
hehehe....
ade jgk plan nak labur atau bisnes....
kasi kembang sket duet tu....

kalau dah guna duet simpanan utk kawen,terpaksa la buat perancangan laen....
:-)

Abu Ammar said...

loh..abg yankis kita..wat blog xbgtau pin..haha

jom la kawen duh..hahaha

yankis_88 said...

hahaha.....
xder yg berkenan dihati....
yang berkenan pon, sedang usaha untuk memikat.....
xtahu lah kena reject atau diterima....
usaha jelah.....
doakan aku cepat dapat jodoh bro....
agak lonely jgk la skrang....
tapi klu dilayan lonely ni,makin lonely jadinya....
lepak2, bzkan diri ke bende lain sudey...
hahaha...

ko pon nak kawen awal jgk ke?
calon dah ade blom?
aku doakan ko temui jodoh yg baik....
hehehe....
jgn lupe jempot aku walaupon majlis pertunangan ko.....

ummu durrah said...

hahaha..saufi

Nak kahwin awal..Tapi, duit takda
huhuhu..

Tapi, statement ni takleh pakai.Ramai je yg berjaya lepas (kahwin) even takde duit. Boleh tgok kat 'Bersamamu' tv3..

Kalau tak, tak kan org kaya je boleh kahwin..Ini tak adil.

Saya yg tak kaya ni pon nak kahwin gak :D

Abu Ammar said...

hohoho
ko tgh berusaha memikat ke..
moga btul lah caranya tu..
lagi cepat kawen lagi bgus..

boleh jadi contoh kat org2 yg dok kapel je keje kan..

xpa2..jgn pk sgt..jom study dulu lah.haha

gudluck bro xm ni..jgn last min sgt..hehe

Taz Jaafar said...

ish. saye mcm kenal je mujahid tu. dia dulu sekolah samttaj ke?

saye suke bace cerita ni. betul jugak kalau fikir2 balik.

Anonymous said...

past experience trauma..uik, mcm dasat ja, apa jd?