Monday 28 July 2008

Beras Secupak Takkan Jadi Segantang?

Aku suka membaca perumpamaan melayu. Dari sini aku boleh melihat pemikiran melayu dahulu kala serta mempengaruhi kehidupan melayu pada waktu ini. Aku tetiba terlintas satu peribahasa,'Beras Secupak Takkan Jadi Segantang'. Aku berpendapat perumpamaan ini adakalanya boleh menjadi pedoman. Situasi yang terlintas di fikiran aku adalah berkaitan dangan usaha. Usaha yang sikit tidak akan mendatangkan hasil yang terbaik. Namun, didalam perniagaan, perumpamaan ini seperti kurang sesuai untuk dihayati. Didalam memulakan perniagaan, bermodalkan aset yang sedikit, ia boleh menjana keuntungan yang besar jika modal yang kecil ini bijak dilaburkankan dan dikitarkan semula.

Andai kata, kalau aku beli 10kg beras berharga RM40 dari pemborong. Aku menjualnya dengan harga RM 50. Aku telah untung RM10 jika tidak mengira kos2 lain seperti penghantaran kerana hanya untuk membuat perumpamaan mudah. Aku kitar duit jualan aku untuk membeli 10kg beras lagi dengan harga yang sama dan menjualnya dengan harga yang sama. Aku telah keuntungan RM10 lagi. Jumlah keuntungan telah menjadi RM20. Aku simpan keuntungan ini dan tidak mengambilnya. Jika aku membuat kitaran sebanyak 4 kali, jumlah wang yang ada pada aku sebanyak RM80(RM40 modal+RM40 untung). Sekarang aku telah mampu membeli 20kg beras. Tetapi kali ini keuntungan yang aku dapat ialah RM20 sekali jual(beli=RM80, jual=RM100). Jika aku membuat kitaran ini berulang kali, keupayaan aku untuk membeli beras serta kadar keuntungan aku telah bertambah. Pada mulanya aku hanya mampu membeli 10kg beras, kini mungkin aku telah mampu membeli 1000kg beras. Jadi, didalam perniagaan, beras secupak boleh jadi segantang.

No comments: